YoungWorks Blog YoungWorks Blog
Zoeken
Catch me if you can part 2: over het mediagebruik van jongeren

Hoe beleven jongeren media en op welke manier gebruiken ze het? Daar geeft het boekje ‘Catch me if you can part 2’ antwoord op. De publicatie van NPOX, die gepresenteerd wordt tijdens het NPOX11 festival, gaat dieper in op het mediagebruik van jongeren.

Catch me if you can part 2: over het mediagebruik van jongeren

In de vorige publicatie van ‘Catch me if you can’ onderzocht NPOX de mediaconsumptie van ‘jongeren’ tussen de 20 en 34 jaar. In de nieuwe publicatie is de jongere doelgroep tussen de 13 en 19 jaar ook meegenomen. Onderzoekresultaten zijn afgewisseld met jongerenprofielen en interviews met experts. Interessant dus!

Jongeren zijn redelijk ‘media savvy’  en dat heeft indirect invloed op de manier waarop oudere en jongere generaties media gebruiken. Volgens trendwatcher Kees Elands zijn ‘nieuwe’ media niet meer nieuw voor jongeren. De meeste jongeren gebruiken het immers al hun hele leven en integreren het zo veel mogelijk in hun dagelijks leven. Het valt de schrijvers daarnaast op dat de jongerendoelgroep erg grillig en divers is. Iedere jongere heeft andere interesses en behoeften, iets waar iedereen die ‘iets met jongeren’ doet vast wel eens tegen aan is gelopen. Om wat duidelijkheid te scheppen in het grillige jongerenlandschap ontwikkelde YoungWorks in samenwerking met Motivaction het YoungMentality model, waarin jongeren in zes diverse groepen worden ingedeeld. Dit model is inmiddels al toegepast op duurzaamheid, de wereld van bètatechniek en de manier waarop  jongeren denken over en omgaan met geld.

Voor NPOX, het netwerk voor programmamakers van de publieke omroepen, is het gebruik van de publieke zenders door jongeren een interessant gebied. Hier wordt in de publicatie dan ook aandacht aan besteed. Voor jongeren is de publieke omroep één van de vele opties in het steeds groter wordende media-aanbod. Ze maken vooral online gebruik van de mogelijkheden die de publieke omroep biedt, zoals een programma terugkijken op Uitzendinggemist.nl. Een peiling uit 2009 van het Top-X panel liet zien dat jongeren het verschil tussen de publieke omroep en de commerciële zenders vaag vinden, maar dat ze het wel belangrijk vinden dat de publieke omroep bestaat.

Televisie en radio

Jongeren van 13 tot 19 jaar brengen gemiddeld meer tijd door met surfen op internet (128 uur, per maand) dan met televisie kijken (113 uur, per maand) of het luisteren naar de radio (113 uur, per maand). Ze besteden aan elk van de drie verschillende media ongeveer twee uur per dag. 2010 was wel het eerste jaar waarin jongeren meer tijd besteedden aan internet dan aan radio en televisie (lees ook dit artikel over de toekomst van de televisie). Jongeren kijken sinds 2005 zeven minuten per dag minder lang naar de televisie, maar luisteren daarentegen twaalf minuten per dag meer naar de radio. Dat komt doordat ze dit steeds vaker op internet doen. Het is voor jongeren ook niet gek om verschillende media tegelijkertijd te gebruiken. Met het stijgende aantal jongeren met een smartphone zal deze convergentie van media nog meer toenemen.

Online video’s kijken, een programma kijken op Uitzendinggemist.nl, het aanbod van digitale zenders… de mogelijkheden van televisie kijken zijn steeds groter geworden. Maar toch blijft het ‘echte’ televisie kijken (ook wel lineair kijken genoemd) het meest populair onder jongeren. Ze kijken het liefst naar programma’s op RTL, SBS of de publieke omroep en samen genomen bereiken deze zenders 78,4% van de 13- tot 19-jarigen en 84% van de 20- tot 34-jarigen. In 2010 voerde het programma Boer Zoekt Vrouw de top 10 van meest bekeken programma’s onder 13- tot 19-jarigen aan, gevolgd door Wie is de Mol? en The Voice of Holland. De top 10 meest selectieve titels (gericht op de leeftijdsgroep 13-19 jaar) van de publieke omroep wordt aangevoerd door de programma’s Proefdier, Dunya & Desie en Dubbelleven.

Internetbezigheden

Communicatie (interactie met anderen via social media, e-mail en fora) is de meest populaire tijdsbesteding van jongeren (13-19 jaar) op het internet. Zij zijn hier gemiddeld een uur per dag aan kwijt. Niet geheel onverwacht is de stijging van het gebruik van social media: 42% checkt dagelijks zijn of haar social media. Maar ook downloaden, informatie opzoeken en gamen behoort tot populaire internetactiviteiten van jongeren. Muziek luisteren gaat in de meeste gevallen via streaming. Desondanks ligt het aantal jongeren wat online naar de radio luistert laag in vergelijking met het luisteren naar de radio op de ‘traditionele’ manier. 87,6% luistert wel eens naar de gewone radio tegen iets minder dan een kwart van de jongeren. Radio 538, 3FM en Q-Music zijn de meest beluisterde radiozenders onder jongeren van 13 tot 19 jaar. Onder 20- tot 34-jarigen is dat respectievelijk 3FM, Radio 538 en Q-music.

De belangrijkste conclusies (kort samengevat) uit het boekje:

  • jongeren zijn een diverse doelgroep
  • ze maken als enige doelgroep meer gebruik van internet dan van televisie en radio
  • zijn online vooral bezig met communiceren en het opzoeken van informatie
  • jongeren zijn aan elkaar gelinkt en linken naar elkaar naar media
  • jongeren gebruiken veel mediatoepassingen, maar zijn hier qua tijd beperkt mee bezig
  • content is leidend in hun mediagebruik, en zijn daarom steeds op zoek naar nieuwe content

In het laatste deel van de publicatie bespreekt Kees Elands de trends op het gebied van mediagebruik bij jongeren. Hier zien we veel, voor YoungWorks bekende, trends terug. Ten eerste de SMART-trend. In de huidige generatie, ook wel prestatiegeneratie genoemd, wordt uitblinken bijna verheven tot een vak. Jongeren willen graag ergens goed in zijn en zijn gemotiveerd en gedreven om wat te maken van hun leven. Interactiviteit is een tweede trend. Jongeren staan graag in contact met hun vrienden, familie en kennissen en zijn graag interactief bezig. Een dagje zonder telefoon of computer vinden ze lastig. Niet voor niets bestaat de term ‘infobesitas’. In de verschillende media komt interactiviteit steeds vaker voor. Programma’s als Spangas, In Therapie en de Nationale IQ test spelen hier wat betreft Kees Elands goed op in. Kijk maar eens naar alle tweets die verstuurd worden als er een leuk programma op televisie is. Ten derde zijn jongeren ‘conscious positive realists’. Jongeren zijn zich bewust van de problemen in de wereld en willen hier ook graag iets aan doen. Maar als ze wat doen, bijvoorbeeld vrijwilligerswerk, willen ze vaak wel gelijk resultaat zien. Ten vierde zijn jongeren steeds meer ‘verwend’, doordat gezinnen steeds kleiner worden en jongeren steeds meer mogen. Jongeren krijgen steeds te horen dat ze alles kunnen worden en doen wat ze maar willen. Ouders plaatsen hun kind op een voetstuk. Ook de arbeidsmarkt merkt dit. De huidige generatie is namelijk zelfverzekerd, stelt hoge eisen en hebben hoge verwachtingen van hun werk en werkgever.

Naast de resultaten van de verkenning van het mediagebruik van jongeren, is het interessant om de profielen (met korte interviews) van jongeren te lezen. ‘Catch me if you can part 2′ is een publicatie die interessant is voor een groot aantal bedrijven en organisaties die graag wat meer willen weten over het mediagebruik van jongeren. De publicatie is op te vragen via deze link.