YoungWorks Blog YoungWorks Blog
Zoeken
Diaspora: het veilige alternatief voor Facebook

Diaspora is een nieuw sociaal netwerk dat de privacy van de gebruikers hoog in het vaandel heeft staan. ‘Deel wat je wilt delen, met diegenen waarmee je het wilt delen’ is de visie van Diaspora. De site profileert zich als een open source alternatief voor Facebook. De site is overigens (nog) niet voor iedereen toegankelijk, voorlopig moet je wachten op een uitnodiging voordat je lid kunt worden.

Diaspora: het veilige alternatief voor Facebook

YoungWorks Blog houdt dit nieuwe sociale netwerk al een tijdje in de gaten. Afgelopen week kwam het signaal vanuit het Trendteam dat Diaspora nu ook in de jongerenwereld begint te leven. De website is door vier studenten uit New York opgericht als tegenreactie op de privacyperikelen bij Facebook. Diaspora hecht een groot belang aan de privacy en rechten van de gebruikers. Leden behouden de rechten over de foto’s, je deelt gemakkelijk je contacten in verschillende groepen in om afgescheiden statusupdates te posten en de privacyinstellingen zijn makkelijk toegankelijk en overzichtelijk. In onze top tien jongerentrends (nr. 7 Pri-Fee-Cy) voorspelden we al dat de onbegrensde mogelijkheden van het internet in 2011 op gespannen voet komen te staan met de behoefte aan geheimhouding en privacy. Jongeren willen steeds meer controle hebben over hun privacy en Diaspora speelt hier precies op in.

Naast het privacy aspect verschilt Diaspora van andere sociale netwerken in het gebruik van open source software. Dit houdt in dat de broncode en bepaalde andere rechten worden vrijgegeven wat de gebruiker de kans geeft de software te besturen, aan te passen en dus te verbeteren. Als je dus wat van het programmeren van websites af weet kun je meewerken aan Diaspora en heb je als gebruiker veel invloed. Gebruikersaantallen van Diaspora zijn nog niet bekend. Facebook is momenteel marktleider op het gebied van sociale netwerken met 500 miljoen gebruikers wereldwijd.

YoungWorks Blog vroeg de mening van een aantal jongeren over dit nieuwe sociale netwerk:

Rick (18 jaar): “Het lijkt mij een erg goed alternatief voor Facebook. Ik vind het niet fijn dat ze al mijn interesses bijhouden en gerichte spam op mij afsturen. Verder vind ik het ook niet zo relaxt dat een toekomstige baas mij al op Facebook kan checken. Maar een sociaal netwerk wordt pas leuk als er veel vrienden op zitten. Dat gaat denk ik nog wel even duren als het alleen met uitnodigingen werkt.”

Meike (20 jaar): “Goed idee, alleen je foto’s delen met de mensen waarmee je het echt wilt delen. “

Cedric (21 jaar): “Ik denk niet dat ik het snel ga gebruiken. Als ik niet wil dat mensen mijn foto’s zien post ik ze ook niet. Wel tof dat het open source is! Dan geef je gebruikers de kans om input aan de site te leveren. ”

Josephine (17 jaar): “Ik zou het wel fijn vinden. Heb veel mensen tussen mijn Facebook vrienden zitten waarmee ik niet alles mee wil delen. Maar ik wil ze ook niet verwijderen omdat ik wel af en toe contact wil houden.”

De studenten die het nieuwe sociale netwerk zijn begonnen haalden via het platform Kickstarter 200.000 dollar aan startkapitaal binnen. Kickstarter is een platform om creatieve projecten te financieren. Je plaatst hier een concept dat je wilt ontwikkelen en als er genoeg investeerders binnen een bepaalde tijd zijn kun je aan de slag gaan. De jonge ondernemers scheppen hoge verwachtingen met het hoge bedrag wat ze verzameld hebben. Het initiatief van de vier studenten past in het kader van ‘De Prestatiegeneratie’.

Er wordt overigens hard gewerkt aan verbeteringen van huidige sociale netwerksites maar ook aan het opzetten van nieuwe netwerken. Naast deze vier Amerikaanse studenten is namelijk ook de Nederlandse Tim van Elsloo, een 16 jarige ondernemer, zijn eigen sociale netwerk aan het opzetten. In het netwerk ‘Blytes’ wil Tim nieuwe features introduceren die Hyves en Facebook niet hebben en binnen een jaar verwacht hij tussen de tienduizend en honderdduizend leden te hebben. YoungWorks Blog houdt je op de hoogte.