YoungWorks Blog YoungWorks Blog
Zoeken
Muziektrends

De opkomst van het internet heeft radicale veranderingen gebracht binnen de muziekindustrie. Er is waarschijnlijk geen gebied aan te wijzen waar de komst van het digitale tijdperk grotere gevolgen heeft. YoungWorks zet de belangrijkste ontwikkelingen van nu en de komende jaren op een rijtje.

Muziektrends

1. Van downloaden naar streaming. In de eerste 10 jaar van het nieuwe millennium werden cd- collecties vervangen voor gedownloade muziek. Gratis met programma’s als Napster, Limewire of SoulSeek en later ook steeds meer betaald via de iTunes-store. Momenteel is het sterk in opkomst om liedjes rechtstreeks van internet af te spelen (streaming). Dit kan bijvoorbeeld via websites als YouTube en programma’s als Spotify. Bezit van muziek wordt hiermee onbelangrijk; alle denkbare muziek is immers overal (op je computer of smartphone) beschikbaar zonder het zelf ergens op te slaan.

2. Reactie iTunes en Google. iTunes en Google reageren momenteel op de trend van streaming door er voor te zorgen dat je eigen muziekcollectie op een harde schijf via een browser overal afgespeeld kan worden, bijvoorbeeld op een smartphone. Ze zijn hier relatief laat mee en toepassingen als Spotify hebben dit principe al gedeeltelijk overbodig gemaakt.

3. Nummers in plaats van albums. Natuurlijk bestaan er goede uitzonderingen waarbij een album als geheel draait om een centraal thema of een bepaalde sound, maar meestal was het een manier om nummers te verkopen die als single nooit zouden slagen. Het internet heeft het mogelijk gemaakt om alle afzonderlijke nummers gratis of voor weinig te downloaden. Albums worden daardoor steeds minder belangrijk en de beste losse nummers van een artiest staan centraal.

4. Vox Pop. Waar in het cd- en vinyl-tijdperk platenmaatschappijen en critici veel invloed hadden op de mening van de consument (top – down), is dit sinds de opkomst steeds meer in handen van de luisteraar (bottum up). Zij laten hun mening horen via stemmen, beoordelingen en opmerkingen op de verschillende fora en sites. Vele websites als Last-fm en MusicMeter zijn succesvol geworden door dit principe. Internet heeft muziek op deze manier democratischer gemaakt.

5. De long-tail van muziek. In de tijd van de plaat en cd waren een beperkt aantal topartiesten verantwoordelijk voor het overgrote deel van de omzet van de muziekindustrie. Deze kregen dan ook alle aandacht. Doordat iedere artiest, ook zonder platencontract, zijn muziek nu kan verspreiden via internet en consumenten het leuk vinden om hun identiteit vorm te geven met onbekende acts is de markt grondig veranderd. Deze vele onbekende acts met een beperk aantal luisteraar en fans vormen gezamenlijk namelijk een hele grote groep. Dit wordt ook wel de long tail genoemd.

6. Concerten steeds belangrijker. Doordat artiesten en platenmaatschappijen geen geld kunnen verdienen aan gratis downloadbare muziek of streaming, zijn zij zich meer gaan richten op optredens (waar nog wel geld aan te verdienen valt). Ondertussen is de experience-economy de afgelopen jaren sterk in opkomst geweest en de vraag naar live-ervaringen gegroeid. “Ergens bij zijn geweest” wordt steeds belangrijker en popconcerten dus ook.

7. Festivals in plaats van stadionartiesten. Tegelijkertijd is de aandacht van het publiek door het long tail-principe verspreid over vele verschillende artiesten. Hierdoor is het voor een enkele band of popartiest steeds moeilijker om een stadion vol te krijgen. De enige manier om veel mensen te trekken naar popmuziek is door kleinere acts aan elkaar te koppelen, bijvoorbeeld op een festival. Festivals zijn daarom de afgelopen en komende jaren sterk in opkomst.

8. Meer dan muziek. Door het enorme aanbod aan verschillende bandjes en artiesten moeten deze om op te vallen steeds meer doen dan alleen muziek maken. Dit betekent dat er verwacht wordt dat ze via sociale media en persoonlijke band opbouwen met hun fans en extra aandacht besteden aan (kleding)stijl, (viral) video’s en website. Bovendien moeten de live-shows opzienbarend zijn om zo buzz te creëren.

9. Van consument naar producent. De digitale revolutie heeft het mogelijk gemaakt om een complete opnamestudio gratis of voor weinig in een laptop te stoppen. Daarnaast is het mogelijk om je eigen muziek via internet te distribueren en reclame te maken. Hierdoor maken steeds meer mensen hun eigen muziek wat de komende jaren alleen maar toe zal nemen. Net als dat de meeste jongeren tegenwoordig prima weten hoe ze hun profielfoto’s moeten photoshoppen, zullen zo ook steeds meer muziekproducent worden.

Wil je zien en van artiesten zelf horen wat voor impact het internet op de muziekindustrie heeft? Kijk naar Trendspotting; Austin Texas